قرار شده است . ۲۵۴۴ سال پیش در همین ماه اعلامیه تاریخی کوروش بزرگ در زمینه حقوق افراد و ملل انتشار یافته بود که نخستین سنگ بنای یک دولت جهانی و هر سازمان بین المللی بشمار می آید.
منشور کورش بزرگ (اولین اعلامیه حقوق بشر)
منم کوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه دادگر، شاه بابل، شاه سومر و اکد، شاه جهان. پسر کمبوجیه، شاه بزرگ ... آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم گامهای مرا با شادمانی پذیرفتند.
در بارگاه پادشاهان بابل بر تخت شهریاری نشستم، مردوک (مردوخ = خدای بابلیان)، دلهای پاک مردم بابل را متوجه من کرد. ... زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم.
ارتش بزرگ من به آرامی وارد بابل شد.رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید.
برده داری را بر انداختم، به بدبختیهای آنان پایان بخشیدم. ...
من فرمان دادم که هیچکس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند.
فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و کسی آنان را نیازارند.
خدای بزرگ از کردار من خشنود شد ...
او برکت و مهربانیش را ارزانی داشت.
ما همگی شادمانه و در صلح و آشتی مقام بلندش را ستودیم ...من همه شهرهایی را که ویران شده بود از نو ساختم.
فرمان دادم تمام نیایشگاههایی را که بسته شده بود، بگشایند.
همه مردمانی را که پراکنده و آواره شده بودند، به سرزمین خود برگرداندم و خانه های ویران آنان را آباد کردم، باشد که دلها شاد گردد و هر روز در پیشگاه خدای بزرگ، برایم زندگانی بلند خواستار باشند ...من برای همه مردم جامعهای آرام مهیا ساختم و صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم.
من به تمام سنتها، و ادیان بابل و اکد و سایر کشورهای زیر فرمانم احترام میگذارم.
همه ی مردم در سرزمینهای زیر فرمان من .در انتخاب دین، کار و محل زندگی آزادند.
تا زمانی که من زنده ام هیچکس اجازه ندارد اموال ودارایی های دیگری را با زور تصاحب کند.
اجازه نخواهم داد کسی دیگری را مجبور به انجام کار بدون دریافت مزد کند.
هیچکس نباید به خاطر جرمی که اقوام یا بستگان او مرتکب شدهاند تنبیه شود.
من جلوی برده داری و برده فروشی از زن و مرد را می گیرم و کارکنان دولت من نیز چنین کنند تا زمانیکه این سنت زشت از روی زمین برچیده شود.
شهرهای ویران شده در آن سوی دجله و عبادتگاه های آنها را خواهم ساخت تا ساکنین آنجا که به بردگی به بابل آورده شدهاند بتوانند به خانه و سرزمین خود بازگردند.
سالروز بزرگداشت بزرگ مرد ایران زمین فرخنده باد.
مجمع البيان
: وَردَتِ الرّوايةُ الصَّحيحة أنّه لمّا نَزَلَت هذهِ الآيَةُ : ـ «فَمَنْ يُرِدِ
اللّه ُ أن يَهدِيَهُ» ـ سُئلَ رسولُ اللّه ِ
عن شَرحِ الصَّدرِ ما هُو ؟
فقالَ:
نورٌ يَقذِفُهُ
اللّه ُ في قَلبِ المؤمنِ فَيَنشَرِحُ لَهُ صَدرُهُ و يَنفَسِحُ . قالوا: فهَل
لذلكَ مِن أمارَةٍ يُعرَفُ بها ؟ قالَ
: نَعَم ، الإنابَةُ إلى دارِ الخُلودِ ، و التَّجافي عن دارِ
الغُرورِ ، و الاستِعدادُ لِلمَوتِ قَبلَ نُزولِ المَوتِ .( مجمع البيان ، ج 4، ص
561)
روايت شده است هنگامى
كه آيه «پس كسى را كه خدا بخواهد هدايتش كند ...» نازل شد، از پيامبر خدا
سؤال شد: شرح صدر چيست؟ حضرت
فرمود : نورى است، كه خدا در دل مؤمن مى افكند و بدان سبب سينه اش فراخ مى گردد و
گشاده مى شود . عرض كردند: آيا براى شناخت آن نشانه اى وجود دارد؟ فرمود، آرى، روى
آوردن به سراى جاودانى و دورى گزيدن از سراى پوچى و فريب و آماده شدن براى مرگ، پيش
از فرا رسيدن آن.
شمیم یار
ارادة ما؛ مهم ترین عامل تحول
روان پزشكان عموماً معتقدند براى ترك هر نوع اعتياد قبلاز هر چيز اراده و تصميم
لازم است، تصميمى قاطع و جدى ومحكم. ممكن است شما اين موضوع را يك موضوع ساده
ومعمولى تلقى كنيد امّا ما به شما مىگوييم بيش از آنچه تصوّرنماييد اين موضوع مهم
و مؤثّر است. براى گرفتن تصميم بايد نخست به زيانهاى ادامهء اينعمل خطرناك
انديشيد و آنچه از زيانهاى آن در بحثهاىگذشته يادآور شديم با دقت چندين مرتبه
از نظر گذراند. وعواقب شومى كه در انتظار معتادان است در نظر مجسمساخت، و با
توجّه به شخصيت و قدرت فوقالعادهاى كه در هرانسانى نهفته شده -مخصوصاً در جوانان
-بايد تصميم گرفت،تصميمى آهنين و خللناپذير. حتماً مىدانم در اينجا بعضى از
جوانان مبتلا، به منايراد مىكنند كه «ما قادر به تصميم گرفتن هم نيستيم وروى
تصميم از ما سلب شده، بارها تصميم گرفتهايم و باز همشكستهايم»! ما به اين ايراد
شما كاملاً توجّه داريم امّا شما هم به پاسخما كاملاً توجّه و دقّت كنيد: من از
اين گونه افراد مىپرسم: «آيا هرگز شده در پيشروى پدر و مادر و برادر، دبير و يا
شخص محترم ديگرىآشكارا دست به اين كار بيالاييد هر قدر هم (مثلاً) ناراحتباشيد؟...
حتماً خواهيد گفت: نه. مىپرسم چرا؟ مىگوييد آخر چنين كارى شرمآور است! مىگوييم:
معناى سخن شما اين است چون اين كارشرمآور است ما تصميم گرفتهايم در پيش روى آنها
انجامندهيم! اين موضوع به خوبى ثابت مىكند كه شما هرگز آن طور كهخيال مىكنيد
بىاراده و بى اختيار به سوى اين عمل كشانده نمىشويد، اگر بىاختيار و فاقد
اراده بوديد براى شما حضوراين افراد و عدم آن كوچكترين تفاوتى نداشت! شما بايد
بكوشيد اين «اراده نيرومند خود» را كه در چنينمواردى به كار مى اندازيد به همه جا
گسترش دهيد، اينسرمايه در وجود شما هست پس چرا از آن استفاده نمىكنيد؟ اين را هم
فراموش نكنيد كه خدا در همه جا حاضر و ناظراعمال شماست و شما در همه جا در حضور او
هستيد آياشايسته است در حضور چنين پروردگارى دست به چنينآلودگى بزنيد؟! جالب
توجّه اين كه در يكى از سخنان پيشوايان بزرگاسلام امام صادق عليه السلام مىخوانيم:
روزى يك نفر به خدمتشعرض نمود: بيچاره فلانكس مبتلا به «يك نوع انحرافجنسى» شده
(نوع ديگرى غير از اين عادت) و از خود هيچگونه ارادهاى ندارد! حضرت با ناراحتی
فرمود: چه مىگويى؟! آيا حاضر استاين عمل را پيش روى مردم هم انجام دهد؟! عرض
كردند: نه. فرمود: پس معلوم مىشود به اراده و
اختيار خود اوست... و امّا اين كه بعضى مىگويند: «بارها تصميم گرفتهايم وشكستهايم»
ما به اين افراد صريحاً اعلام مىكنيم: شكستنتصميم به معناى از بين رفتن همه آثار
آن در وجود انساننيست، همين تصميم شكسته شده رسوباتى در اعماق دل وروح انسان باقى
مىگذارد و زمينه را براى تصميم نهايى بيشاز گذشته، آماده مىسازد (دقت كنيد).
اجازه بدهيد مثالى براى شما بيان كنم: بسيارى از اوقات انسان مىكوشد با پاى خود
از كوهى بالارود و يا با اتومبيل از يك سر بالايى تند بگذرد، دفعه اوّل ودوّم و
گاهى دفعهء دهم عقبگرد مىكند و نمىتواند، ولىآخرين بار موفق مىشود و از آن مىگذرد،
اين سخن به اينمعنا نيست كه در دفعات اوّل هيچ كارى انجام نداده بلكه هردفعه كه
براى عبور از اين راه دشوار اقدام نموده و عقب رفتهبه طور ناخودآگاه يك مقدار
آمادگى آموخته و ذخيره كرده وبالاخره در پايان پيروز شده است. دانشمندان مىگويند
براى حفظ يك قطعه شعر يا نثرممكن است در نخستين بار ۵ مرتبه تكرار آن لازم باشد، وپس از
مدّتى ممكن است فراموش گردد امّا براى حفظ آن دردفعه آينده مسلّماً ۵ مرتبه تكرار لازم نيست ممكن است سهمرتبه
هم كافى باشد. يعنى رسوبات تصميمها و يادگيرىهاىگذشته همواره در روح انسان باقى
مىماند. مسائل مربوط بهروان انسان همه از اين قبيل است. بنابراين اگر ده بار هم
تا كنون تصميم گرفتهايد و شكستهايد هم اكنون آماده يك تصميم قاطع و جدّى و آهنينبراى
ترك هر نوع اعتياد غلط شويد و تمام نيروهاى معنوى خود -مخصوصاً ايمان به خدا -را
بسيج كنيد و اين گفتارپيشواى بزرگ ما على عليه السلام را فراموش نكنيد آنجا كهمىفرمود:
«افراد با ايمان همچون كوه سرسخت و بااستقامتند». اكنون كه تصميم نهايى خود را
گرفتيد دستورات ديگر آيندهرا دقيقاً به كار بنديد [1] .
برداشت از شمیم یار
پی نوشت :
[1] . آیت
الله مکارم شیرازی، مشکلات جوانان
چیستا